Archive for March, 2016

Alleen maar ‘hooligans’? Politie Brussel e.o. faciliteert fascisten

zondag 27 maart 2016

Een fascistenmenigte marcheerde afgelopen middag naar het Beursplein in Brussel en viel daar een groep mensen aan die samengekomen waren om de slachtoffer van de aanslagen eerder deze week te herdenken. Politie begeleidde de aanvallers onderweg naar het Beursplein, en faciliteerden daarmee feitelijk hun aanval. Pas op het Beursplein zelf, toen vanuit die menigte mensen ook vorowerpen richting agenten gooiden, dreef de oproerpolitie de fascistische menigte terug. De reeks gebeurtenissen is huiveringwekkend en laat zien hoe serieus we het gevaar van opkomend fascisme in Westeuropa maar beter kunnen nemen. Aan politie en trouwens ook aan gevestigde media gaan we in de strijd tegen dit fascisme bijzonder weinig hebben. We mogen al blij zijn wanneer die er niet actief mee collaboreren. Read the rest of this entry »

,

1 Comment

Op de Alternatieve Boekenbeurs in Gent

zaterdag 26 maart 2016

Afgelopen zaterdagmiddag was ik in Gent, voor de Alternatieve Boekenbeurs,  een jaarlijks weerkerend gebeuren. Vorig jaar was ik op het laatste moment verhinderd, dit jaar was ik vastbesloten alsnog te gaan. Ik werd ook nog eens uitgenodigd om een workshop/ optreden te doen, met mijn gitaar. Derwaarts dus, en het was erg fijn, mede door het uitstekende gezelschap van maten met wie ik de reis maakte. Wat indrukken, en zoals bij ieder eigen optreden waar ik over schrijf, ook een lijstje van gespeelde songs. Read the rest of this entry »

, ,

1 Comment

Brussel: opmerkingen rond een zoveelste tragedie

woensdag 23 maart 2016

Weer een dag van aanslagen in een grote Europese stad: deze keer was Brussel aan de beurt. Een handvol opmerkingen over de zoveelste, zeer voorspelbare tragedie. Om te beginnen een weigering.

Ik vertik het

Ik vertik het om onderstaand betoog te beginnen door de aanslagen als grootst denkbare laffe misdaad te bestempelen, te zeggen hoe vreselijk ik het vind, te verklaren dat ik er geen enkel begrip voor kan opbrengen, te roepen dat ik ze met de grootst mogelijke nadruk veroordeel, en zo voorts, en zo verder. Ook grote uitingen van hoe ik meeleef met de mensen in Brussel, hoe erg ik het vind, hoe nadrukkelijk ik de doden herdenk… je zult het misschien ergens van me lezen, ooit, maar niet hier en niet nu. Geen Je Suis Bruxelles of Ik Ben Brussel, en geen Belgische driekleur op mijn Facebook. Ik weiger dat. En dat heeft redenen. Read the rest of this entry »

4 Comments

Uit die verlammende lichtbundel! Stappen tegen het PVV-fascisme

maandag 21 maart 2016

Het is net een snelweg in de late avondschemering in een stil bos. Op de snelweg zitten konijnen. Zwarte, bruine, witte konijnen. Roerloos. Ze kijken allemaal strak één kant op, recht vooruit naar de vrachtwagen die komt aangedenderd, met de autolampen die hun felle lichtbundels vooruit sturen. De konijnen worden beschenen door de bundels, maar verroeren zich niet. Het gebrul van de vrachtwagenmotor wordt steeds luider. Geen konijn springt opzij. Allemaal zijn ze gevangen, gebiologeerd door de lichtbundels. De vrachtwagen nadert, we herkennen de chauffeur aan zijn geblondeerde haar. Op de zijkant staat het bedrijf te lezen van wie de vrachtauto klaarblijkelijk is: PVV, express in uitsluiting. Motoren erlangs, met ‘NVU’ en ‘Pegida’ op de helm van de rijders. Read the rest of this entry »

,

4 Comments

Volkskrant, Dagblad voor Staatspropaganda

dinsdag 15 maart 2016

Is de Volkskrant in geldnood en laat ze zich daarom door de Turkse staat betalen? Heeft de redactie het blad uit overtuiging tot fanzine van Erdogan laten ombouwen? Zijn journalisten met vakbekwaamheid daar intussen allemaal vervangen door spotgoedkope werkkrachten die het ook niet kunnen helpen dat ze niet weten wanneer je aanhalingstekens om beweringen zet en wanneer niet? Of kunnen ze bij dat blad enkel door een staatsbril kijken? Ik vermoed vooral het laatste. Maar welke van de mogelijkheden het ook is, één ding mag duidelijk zijn. De Volkskrant verlaagt zich met haar berichtgeving over de aanslag in Ankara tot het niveau van de propaganda van de Turkse staat. Read the rest of this entry »

,

1 Comment

Voortreffelijke actie!

vrijdag 11 maart 2016

Voortreffelijk, wat de mensen van de Anarchistische Anti-deportatiegroep Utrecht AAGU vandaag hebben gedaan! Een blokkade van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, voorzien van spandoeken, en met mensen die zich aan hekken hadden vastgeklonken. De actie kreeg behoorlijk veel aandacht, juist ook in media waarvan je dat misschien minder verwacht. Read the rest of this entry »

,

2 Comments

6 april: Een rechts referendum dat zelf verwerping verdient

Onderstaande column is eerder deze week al verschenen op de website van Autonomen Den Haag, waar je het ding dus natuurlijk allang hebt kunnen lezen

Dat referendum van 6 april blijft de gemoederen bezighouden, ook bij linkse mensen. Een deel zegt: nee stemmen. Een ander deel zegt: boycotten. Ik hoor bij dat andere deel. Het referendum zelf is een rechts-nationalistisch project. Deelnemen er aan is nationalistisch rechts aan legitimiteit en krediet helpen. Precies de legitimiteit en het krediet die we rechts – aan de vooravond van een mogelijke mega-overwinning van Wilders en zijn fascistenclub – op geen enkele manier dienen te helpen verwerven. Read the rest of this entry »

, , ,

1 Comment

Studenten in de spits

dinsdag 8 maart 2016

Een doorslaand succes was het bepaald niet, de actie van studenten in treinen en NS-stations. Maar juist van tegenvallers en mislukkingen kun je leren. Dat leldt ook hier. Ik had de actie groter resultaat gegund. Maar de tegenvallende opkomst is naar mijn idee alleszins verklaarbaar. En een deel van de verklaring vinden we als radicale studenten en medestanders door niet alleen naar anderen alleen te wijzen, maar ook naar onszelf. Read the rest of this entry »

, ,

No Comments

Rechts misbruikt emancipatie

maandag 7 maart 2016

Rechtse politici geven doorgaans geen barst om emancipatie. Rechtse politici geven doorgaans geen barst om gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen. Rechtse politici geven doorgaans geen barst om gelijkwaardigheid van  lesbo’s, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s, in  die foeilelijke maar onvermijdelijke afkorting) ten opzichte van heteroseksuelen. Rechtse politici schermen pas met vrouwenrechten en homo-emancipatie als ze er vluchtelingen en/ of moslims mee kunnen aanvallen. Ik ben homoseksueel. En ik ben het zat dat mijn rechten en verlangens worden misbruikt om moslims en/ of vluchtelingen, die steeds grover in de hoek worden getrapt, mee aan te vallen. Read the rest of this entry »

1 Comment

Bij de dood van een muziekpionier: Harnoncourt en de historische uitvoeringspraktijk

zondag 6 maart 2016

Nicolaus Harnoncourt, cellist, dirigent, muziektheoreticus en pionier wat uitvoering van muziek betreft, is gisteren overleden.  Klassieke muziekzender Radio Vier heeft terstond de programmering aangepast, en dat vind ik terecht. De man was invloedrijk, en zijn bijdrage is het best waard om op een dag als vandaag extra onder de aandacht te worden gebracht. Read the rest of this entry »

, , ,

No Comments