Archive for December, 2012

‘Opruiing’, oftewel de subversieve kern van het vrije woord

vrijdag 28 december 2012

Op 8 januari begint het schandalige proces tegen Joke Kaviaar wegens ‘opruiiing’. Als onderdeel van de steuncampagne die intussen op gang komt – zie de website van de Steungroep – schreef ik een artikel dat intussen op die website staat. Ik plaats hetzelfde artikel hier dus ook, compleet met het daar toegevoegde, en maar al te relevante, motto van Rosa Luxemburg.

‘Opruiing’, oftewel de subversieve kern van het vrije woord

“Freiheit ist immer freiheit der andersdenkenden” – Rosa Luxemburg

Het recht op vrije meningsuiting is een raar ding. Iedereen is er voorstander van, op een enkele nazi of ultrastalinist na. Iedereen heeft er een andere invulling van en schermt daarmee tegen opponenten die al gauw het verwijt ‘schending van de vrijheid van meningsuiting’ naar het hoofd geslingerd krijgen als ze ook daadwerkelijk opponeren. Immers, ‘ik mag toch zeggen wat ik wil?’ Read the rest of this entry »

, ,

No Comments

Na de slachting in Connecticut: belang en traditie achter recht op wapenbezit

zondag 23 december 2012

Toch een ‘echt’ artikel. Ik kon ‘t niet laten…

De schietpartij in Connecticut – 27 doden, waaronder 20 kinderen, de moeder van de schutter, en uiteindelijk de schutter zelf – heeft, naast immens verdriet, ook een discussie op gang helpen brengen. Waar komt zoiets vandaan, en hoe is zulk geweld in de toekomst te voorkomen? Wat is in dit verband de rol van de de ‘wapenlobby’, en waaraan ontlenen hun argumenten hun weerklank? Read the rest of this entry »

, , ,

4 Comments

Rond 2012 in muziekland

zondag 23 december 2012

Zo, dit is wel een mooi moment om aan mijn muzikale terugblik op 2012 te beginnen. Het is ruim kwart over drie ‘s nachts, op radio vier draait Die Winterreise, die prachtige liedcyclus van Franz Schubert, dus al had ik slaap, dan stelde ik dat nog wel eventjes uit om eraan toe te geven. Muziek dus in het afgelopen jaar, met een enkele vooruitblik naar het komende. Wat deed me iets, wat voor ear-openers hebben me getroffen? En hoe is het met mijn eigen muziek gegaan? Read the rest of this entry »

, , , , , , , , ,

No Comments

M’n Kerstconcert in Knoflook: mooie avond

zaterdag 22 december 2012

Het Kerstoptreden dat ik mocht doen in Knoflook, Den Bosch, was fijn om te doen! En aan de reacties te oordelen, vonden de aanwezigen het ook geslaagd. Het is een leuke plek voor zoiets, en de maaltijd was lekker. Ter bescherming tegen kilte was voor extra truien gezorgd, en via het mededelingebord werd ons een “merry crisis” en een “happy new fear” gewenst, dus de avond kon amper stuk. De aanwezigheid van enkele zéér goede vrienden – waaronde Maria, die het Portugees veel beter machtig is dan ik, en samen met mij het Portugese revolutielied Grandola Via Morena heeft gezongen – verhoogde voor mij de waarde van de, al met al erg fijne, avond. Read the rest of this entry »

,

No Comments

Verwachting Ravotr rond Kerst en Oud en Nieuw – af en toe een schrijfbui

donderdag 20 december 2012

Nee, het is nog te vroeg voor stevige analytische stukken hier, de gezondheid gaat wel iets de goede kant op, maar energie, concentratie en draagkracht zijn gering. Ik vermoed dat dit voorlopig weinig verandert. Dat is echter geen reden om deze website te skippen, want ik ga wel weer schrijven, en dat doe ik een beetje in ontspannen feestdagensfeer, al wordt het ook weer niet allemaal erg vrolijke kost. Maar toch… Read the rest of this entry »

No Comments

21 december: Alternatief Kerstconcert Den Bosch!

woensdag 19 december 2012

Vrijdagavond 21 december geef ik een alternatief kerstconcert in Den Bosch. Daarmee komt een idee dat ik eerder op dit weblog lanceerde, onder het motto “Dreaming of a Black Christmas”, tot uitvoering. De plaats: Knoflook, Havendijk 3, Den Bosch. Ik begin om 21.00 uur. Maar er is eerst, vanaf 19.00 , een maaltijd voor de liefhebbers. De kosten? Een vrijwillige donatie, die ten goede komt aan een bakfiets die Knoflook goed kan gebruiken. Er is een Facebook-oproep ook. Als jullie nou gewoon allemaal komen, dan probeer ik er wat extra moois van te maken : )

No Comments

De staat wil verzet tegen ‘asielbeleid’ breken [overgenomen van Steungroep 13 september]

dinsdag 18 december 2012

Onderstaande tekst betreft het naderende proces tegen Joke Kaviaar wegens ‘opruiing’, dat op 8 januari zal beginnen. Het is overgenomen van de website van de Steungroep die rond de aanval op Joke Kaviaar  – en op ons allen! we worden allemaal door deze aanval bedreigd! –  is gevormd, is al op op diverse websites te lezen, en verdient verdere  verspreiding.

Beste mensen,
Op 8 januari 2013, om 13.45 uur bij de meervoudige kamer in Haarlem, dient het proces tegen Joke Kaviaar. Zij schrijft al jarenlang aanklachten tegen wat de overheid noemt ‘het asielbeleid’. Read the rest of this entry »

,

No Comments

Antikapitalisme – hoe en wat

zondag 16 december 2012

Onderstaand stuk schreef ik afgelopen zomer voor het tweede nummer van “?/!” oftewel Tekens, een magazine dat wordt uitgebracht vanuit Vereniging Weldaad. Ik heb het hier nog ietsje bijgeschaafd waardoor er minieme verschillen met de aldaar gepubliceerde versie kunnen zijn.

We beleven een periode van opvallend herleven van sociaal protest en verzet. Eerst de protestgolven tegen het steeds hardere bezuinigingen in Griekenland, daarna soortgelijk protest in Spanje, Frankrijk en elders. Daarna Arabische lente, een golf van revolte in Noord-Afrika en het Midden-Oosten die nog steeds voortduurt. Vervolgens de pleinprotesten van de Indignados in Spanje, en daarna natuurlijk de Occupy-beweging die ook in Nederland om zich heen greep en op kleine schaal nog steeds doorgaat. Met al dit protest en verzet maken we ook een terugkeer mee van sociale analyse, van systeemkritiek, van doordacht antikapitalisme of minstens onderdelen daarvan. Over dat laatste wil ik het hebben. Read the rest of this entry »

,

No Comments

Persoonlijke nootjes qua site

zondag 16 december 2012

Het is vrij rustig op deze website, dat is mezelf ook niet ontgaan 🙂 De gezondheid werkt tamelijk tegen, overspannendheid en een vleugje depressie blokkeren de weg naar de gebruikelijke stroom van stukken (en spelfouten) hier. Het zal even duren voordat dit structureel beter wordt, vrees ik. Maar ik blijf de site wel onderhouden, er ligt hier en daar nog wel een stuk dat elders al is verschenen en ook op deze site haar plek gaat krijgen. En af en toe is er opeens werkkracht en inspiratie – en als ik zin heb, zet ik dat graag om in een nieuw artikel. Dat voorlopig dus wel in een veel lagere frequentie gebeuren dan gebruikelijk, zo is althans mijn verwachting. Muziek krijgt intussen wat meer ruimte maar daarover snel meer 🙂

4 Comments

Vluchtelingen: ontruiming, weerbaarheid en solidariteit

donderdag 13 december 2012

De Staat der Nederlanden voegt vandaag een nieuwe wandaad toe aan haar al eindeloos lange reeks. Weer zijn kwetsbare, maar allesbehalve weerloze, mensen het slachtoffer. Ik doel op de ontruiming door politie van het actiekamp dat vluchtelingen al sinds september overeind hebben gehouden in Den Haag. De grofheid van de ontruiming, de uitvoering ervan en de misselijke motivatie springen in het oog – evenals echter de gelatenheid waarmee de meeste mensen dit soort vervolgingsbeleid tegen vluchtelingen langs zich heen laat gaat. Juist ook daarom zijn ook kleinschaliger acties waarin getracht wordt het draagvlak voor dit soort vervolgingsbeleid te ondermijnen, zoals we gisteren in Tilburg probeerden, even goed van belang als de hoog nodige weerbaarheid van vluchtelingen en sympathisanten op de Koekamp. Read the rest of this entry »

, , , ,

No Comments