Archive for December, 2014

Studentenprotesten in Macedonië

woensdag 31 december 2014

Studenten in Macedonië protesteren in flinke aantallen tegen een nieuwe wet waarmee de regering een soort staatsexamen aan de universiteiten wil opleggen. Een tweetal demonstraties bracht al duizenden mensen op de been. De regering doet het protest af als partijpolitiek gestook, aangewakkerd door buitenlandse aanmoediging. Studenten maken duidelijk dat ze zich daardoor niet van protest laten afhouden. Voor hun woede en voor onze solidariteit met de studentenstrijd in Macedonië zijn redenen genoeg. Read the rest of this entry »

No Comments

Corny Christmas Ravotr-style

vrijdag 26 december 2014

Het is wat zeg. Wil ik die keileuke kerst-CD van Bob Dylan opzetten, kan ik het stomme ding nergens vinden. Wil ik mooie kerstliedjes voor jullie zingen, gaat ook niet want mijn stem is minstens zo verschrompeld als die van good old Bob, alleen is het bij mij hopelijk tijdelijk want aan mijn hoest-meerdaage komt ook wel weer eens een eind. Toch krijgen jullie weer eens een kerstconcert van me aangeboden. Kameraad YouTube is zo vriendelijk om mij hierbij terzijde te staan, zodat ik slechts het digitale gastheerschap hoef uit te oefenen. Enjoy. Read the rest of this entry »

,

1 Comment

Kerst 1914: toen de oorlog buitenspel stond

donderdag 25 december 2014

Honderd jaar geleden vonden enkele van de meest merkwaardige en opzienbarende voetbalwedstrijden in de geschiedenis plaats. De deelnemers: frontsoldaten van oorlogvoerende landen, mannen die nog de dag tevoren op elkaar hadden moeten schieten en dat kort erna wederom moesten doen. De locatie: de frontlinies in Noord-Frankrijk, waar Duitse en Franse troepen tegenover elkaar stonden in de loopgraven. Soldaten staakten de oorlog, al was het maar voor even. Honderd jaar geleden: Kerst 1914.  Read the rest of this entry »

, ,

No Comments

Little Drummer Boy – en fijne dagen toegewenst

woensdag 24 december 2014

Over een kerstliedje? Ja, over een kerstliedje. Ik beken, ik ben gevoelig voor de kerstsfeer, terwijl ik de plichtmatigheid rond het hele feest één van de grotere sociale problemen van de zogenaamde christelijke beschaving vind. Kijk maar naar de statistieken over scheidingen, zelfdodingen en depressies. Ze mogen er zijn, die liedjes, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik er per se naar moet luisteren. Veel ervan is plastic. Maar er is één liedje waar ik geen genoeg van krijg. Ja inderdaad, Little Drummer Boy. Wie daar aan komt, die komt aan mij. En dat geldt zowel voor degenen die het liedje de grond in boren als voor die artiesten die het liedje in hun versie naar mijn bescheiden mening kapotmaken. Dat gebeurt gelukkig zelden, het liedje is daar gewoon te sterk voor. Read the rest of this entry »

, ,

2 Comments

Aso-kabinet redt aso-zorgwet – voor het moment

zondag 21 december 2014

Zo, dat was de kabinetscrisis die geen kabinetscrisis mocht worden omdat bewindspersonen en aanpalende partijen besloten dat het niet uitkwam. Het ging allemaal om een zorgwet die het recht op vrije artsenkeus voor armere mensen verder uitholt.. Die wet werd weggestemd dankzij drie dwarsliggende PvdA-senatoren. Die wet komt er in grote lijnen alsnog. Althans: het in vervatte beleid komt alsnog, desnoods buiten de wet zelf om. Nog maar een stukje erover hieronder, na twee eerdere artikelen, zodat het een drieluik is geworden. Read the rest of this entry »

, ,

1 Comment

“Linksom of rechtsom” – hoe welkom is een kabinetscrisis?

vrijdag 19 december 2014

De arrogantie van dit kabinet spat er van af. Drie sociaaldemocraten stemden tegen een wet die het recht op vrije artsenkeus voor armere mensen nog verder inperkt. Het kabinet – dat van het uitkleden van zorg een heilige missie gemaakt heeft – wankelde, en haar overleving staat op het moment dat ik dit schrijf nog niet vast. Maar wat lezen we nu? Die zojuist weggestemde Zorgwet komt er toch, “linksom of rechtsom”. Het wordt waarschijnlijk rechtsom, hetgeen bij zulke rechtse wetgeving ook uitstekend past. Mocht de wet er niet via hernieuwde stemming door komen, dar drukt de als ministersploeg vermomde junta van Rutte de boel gewoon door via een Algemene Maatregel van Bestuur. Rutte II: regeren per decreet. Er zijn regeringsgebouwen door woedende betogers voor aanzienlijk minder bestormd en in de fik gestoken. Voor dat laatste ontbreekt helaas één samengesteld ingrediënt: boze menigten. Read the rest of this entry »

,

1 Comment

Over het relatieve gelijk van drie dwarsliggers

donderdag 18 december 2014

Drie PvdA-senatoren stemmen tegen een nieuwe Zorgwet, en het Nederlandse kabinet hangt meteen aan een zijden draad. Hoeveel gelijk hebben de drie dwarsliggers met hun verdediging van vrije artsenkeuze? Read the rest of this entry »

, , ,

3 Comments

Gefeliciteerd, mijnheer Van Beethoven!

dinsdag 16 december 2014

Beste mijnheer Van Beethoven

Mag ik u bij deze van harte feliciteren met uw verjaardag? Het is tegenwoordig gangbaar om elkaar vrij snel bij de voornaam aan te spreken, ik had dus al bijna “beste Ludwig” gezet. Maar dat leek me toch iets te losjes, alhoewel het gelijkheidsidee achter de nieuwe omgangsvormen u als bewonderaar van Verlichting en Franse revolutie – toch? – ongetwijfeld toch wel zou aanspreken. Maar een opgeschoten joch van 53 jaar die tegen een mijnheer van 344 jaar loopt je jijen en te jouen, dat geeft naar mijn idee toch geen pas. Ik kies dus toch voor “beste mijnheer Van Beethoven”. Al was het maar om één van uw beruchte driftbuien tactisch vóór te zijn. Read the rest of this entry »

No Comments

Sociale strijd in Europese landen (1) Griekenland en verder

maandag 15 december 2014

Onderstaand stuk schreef ik voor de website van Doorbraak, waar het intussen al te lezen staat.

Op het moment dat je dit leest is België wellicht al platgelegd door de algemene staking die vakbonden voor maandag 15 december hebben aangekondigd. Maar België is bepaald niet het enige land waar hevige protesten tegen bezuinigingsbeleid zijn losgebrand. Italië en Griekenland – waar ook rond andere thema’s fel strijd wordt gevoerd – en vooral ook Ierland ziet ook mensenmenigten in actie. Radicaal-linkse partijen rukken op in Griekenland en Spanje. Staat de strijd er echter zo sterk voor als deze paar zinnetjes wellicht doet vermoeden? Het is tijd voor een rondje langs diverse Europese tonelen in de sociale strijd. Dat rondje begin ik in Griekenland, in zekere zin waar deze ronde van strijd op gang kwam en de grootste hoogte heeft bereikt. Read the rest of this entry »

, ,

1 Comment

Facebook jennen, op naar Seen.is

donderdag 11 december 2014

Zo, ik was  vreselijk sjaggie, dat was een mooie extra reden om Facebook eens lekker te gaan jennen. Daar is sowieso reden genoeg voor. Immers: Facebook, vriend en verlengstuk van grote bedrijven, adverteerders en data-mining-companies, van meeglurende en censurerende overheden, dat Facebook verdient sloop en vervanging door een werkelijk sociaal medium. Dat is er niet, maar is is wel concurrentie aan de horizon verschenen die me de moeite van het proberen waard is. Mogelijk verloedert die bij succes en groei net zo sterk als Facebook momenteel. Maar in de tussentijd zet ik Facebook graag een hakje door me vast bij zo ‘n concurrent aan te melden. Nee ik heb geen aandelen in Seen.is . Maar ik ga een deel van mijn internet-activiteit wel naar die site overhevelen. Of ik Facebook helemaal ga afbouwen weet ik niet. Zeker niet halsoverkop. Misschien op termijn. Het hangt er van af of dit kan zonder al te veel reikwijdte en contacten te verliezen voor mijn activiteit. Read the rest of this entry »

, ,

1 Comment