Droom


maandag 4 maart 2013

Onderstaande column schreef ik voor de website van de Autonomen Den Haag, een site die sowieso een bezoekje waard is. Daar is mijn column dus al te lezen. Ik ben uitgenodigd om maandelijks een column voor die site te schrijven, een eervol verzoek waar ik met groot plezier aan zal trachten te voldoen.

—————————–

13 maart, 2013, ten huize van Ramsey Nasr. Telefoon gaat. Nasr neemt op.

Stem: “Goedenmiddag, U spreekt met Jonkheer Van Stoethaspel, namens het Hof van koningin Beatrix”

Nasr, op afgemeten toon: “Goedenmiddag”

Stem: “Wij wilden U vragen of u in het kader van de naderende abdicatie van Hare Majesteit, als voormalig Dichter des Vaderlands, toch weer een gedicht zou willen schrijven.”

Nasr, zuchtend “Daar was ik al bang voor. Maar ik doe het niet. In de eerste plaats ben ik dus geen Dichter des Vaderlands meer. In de tweede plaats…”

“Maar…”

“Niks te maren, ik was nog niet uitgesproken. Ik doe er gewoon ook niet langer aan mee. Ik dicht voor geen enkel vaderland meer, alleen nog voor de Vrije Republiek der Letteren. Goedenmiddag”(legt resoluut de telefoon neer)

15 maart., 2013, ten huize van componist Theo Loevendie.

Stem: “Goedenmiddag, U spreekt met Jonkheer van Stoethaspel, namens het Hof van koningin Beatrix.”

Loevendie: “U stoort, ik ben aan het componeren, ik vond zojuist weer een paar prachtige dissonanten in vijfkwartsmaat. Maar zegt u het eens.”

“Mijnheer Loevendie, wij hebben vernomen dat u een verdienstelijk toonkunstenaar bent. Wij wilden u vragen om uw medewerking te verlenen aan het schrijven van de muziek van een Koningslied, voor de naderende heuglijke dag. U begrijpt wel waar het over gaat.”

Loevendie: “Ja, daar heb ik iets van vernomen. Maar ik peins er niet over. Ik maak muziek, moet u weten. En dat is iets anders dan reclametunes. Bovendien heb ik helemaal geen tijd.”

“Geen tijd?”

“Geen tijd, dat hoort u goed. Ik ben druk bezig met de voorbereiding van een Eén-Mei-muziekstuk, op zo veel mogelijk pleinen en straten ten gehore te brengen op deze internationale feestdag. Een revolutionaire cantate, in de stijl van Brecht en Weill en Hanns Eissler, kent u die?”

Stem: “Nooit van gehoord”

Loevendie (hoofdschuddend): “Dat onderwijs tegenwoordig…”

(jonkheer hangt ontgoocheld op).

16 maart 2013, ten huize van Marco Borsato.

Hese, nerveuze stem: “Goedenmiddag, U spreekt met jonkheer van Stoethaspel, namens het Hof van koningin Beatrix.”

Borsato, eveneens wat nerveus: “U wenst? Niet wéér iets met belastingen of schuldeisers of zo?”

“Nee, maakt u zich geen zorgen. Een eervol verzoek vanuit het Hof, en dan bedoel ik niet het Gerechtshof. Wij zoeken iemand die een gloedvol Koningslied kan schrijven en zingen, ter ere van de komende vorst die binnenkort aantreedt.”

Borsato: “O, houdt u maar op. Ik ben net blij dat de vorst achter ons ligt, ik wil nu wel eens lente, haha. Flauw, beste man, ik weet het. Maar zonder gekheid. Ik begin er niet aan, ik moet aan mijn toekomst denken. En kijkt u wel eens op Facebook?”

“Facebook? Wij komen niet in die duistere hoeken van het zogeheten internet. Maar wat is daar dan te vinden?”

“Kijkt u maar eens op de oproep “Weg met de monarchie”. Vorige week nog 43.987 ‘Likes’. Ik keek vanmorgen, en de teller stond al op 683.981 ‘Likes’. Er komen er nu elk uur vijfhonderd bij. Dat is een trend, dat kan ik niet negeren, bij mij moet de schoorsteen ook roken. Zingen voor Oranje, terwijl mijn carrière net weer wat loopt, dat kan ik me niet veroorloven.”

“Maar…”

“En trouwens, kent u die grote hit van mij? “Rood”, weet u nog, “Vandaag is rood”. Dat kleurt misschien met zwart, als ik het wit en het blauw er uit mik. Rood-zwart is leuk, dat heb ik wel eens gezien op een opgewekte optocht van vrolijke jongelui, al maakten ze wel erg harde muziek. Maar rood met oranje? Ik dénk het niet, dat vloekt, al denken Roemer en Samson daar misschien anders over. Fijne dag verder” (klik, hoorn op de haak).

17 maart, persbericht Rijksvoorlichtingsdienst: “Aangezien de enige musicus van enige naam die bereid ws medewerking aan een koningslied te verlenen André Rieux was, en aangezien het Hof toch een zeker statuur moet hooghouden, heeft het Nationaal Comité Inhuldiging moeten besluiten om af te zien van het nieuwe Koningslied. Het Wilhelmus zal als zodanig dienst doen.”

23 maart, persbericht Rijksvoorlichtingsdienst: “Het Nationale Comité Inhuldiging heeft tot haar spijt af moeten zien van het drukken en onder alle huishoudens verspreiden van het voorgenomen Koningsboek met bijdragen over het thema “Mijn droom voor ons land, inspiratie voor een koning”. Er zijn slechts drie bijdragen binnengekomen: twee kindertekeningen een een limerick. Bovendien blijkt er geen drukkerij bereid of in staat te zijn de boeken tijdig te leveren. Weerstand onder het personeel dat extra werkdruk vreest, speelt daarbij een doorslaggevende rol. Postbezorgers willen het extra rondbrengwerk slechts verrichten als ze baangarantie tegen minstens huidige arbeidsvoorwaarden krijgen, ook na de extra arbeidsinzet rond Koningsdag, een verlangen waaraan Post.nl en de eveneens benaderde concurrenten, niet tegemoet zeggen te kunnen kunnen komen.”

3 april, persbericht Rijksvoorlichtingsdienst: “Het Kabinet Rutte II heeft besloten om de politietrainingsmissie in Kunduz, Afghanistan, vervroegd te beëindigen. De daarin actieve militairen zullen op 30 april ingezet worden in Amsterdam rond het kroningsfeest, ter versterking van de 8.000 politieagenten die al paraat gehouden worden. Dit ter bestrijding van verwachte grootschalige ongeregeldheden.”

11 april: persbericht Comité Stop de Kroning, Dump de Monarchie: “Acties tegen de monarchie gaan door ondanks verbod. We weigeren de door burgemeester aan antimonarchisten toegewezen demonstratieplek te accepteren en roepen mensen op om naar de Dam op te trekken, hoe dan ook, individueel of in groepsverband. Groepen zullen zich al op 29 april verzamelen in Diemen, Amsterdam Zuidoost, Amstelveen en Zaandam, en vandaaruit optrekken naar het stadscentrum van Amsterdam. Anderen zullen zich dar als individu onder de feestende menigten mengen.”

29 april, 16.00 uur, persbericht ANP: “Grote aantallen antimonarchisten verzamelen zich in buurgemeenten van Amsterdam. In Zaandam is een groep van 25.000 bijeengekomen, in Amstelveel 75.000, in Diemen 40.000, in Amsterdam Zuidoost zijn 100.000 mensen. Treinen richting Amsterdam puilen uit, maar opvallend veel mensen stappen even buiten Amsterdam uit om zich naar de verzamelpunten te begeven. Politie is grootschalig aanwezig maar grijpt nog niet in.”

29 april, 22.30 uur, persbericht ANP: “Kleine groepen actievoerders houden in diverse Amsterdamse wijken spontane straatfeesten tegen de monarchie, hangen antimonarchistische posters op en bekladden openbare gebouwen met leuzen. De politie voert charges uit en heeft inmiddels 673 aanhoudingen verricht. De onrust houdt echter aan.”

30 april, persbericht ANP: “Een grote menigte is samengestroomd op de Dam om het inhuldigingsfeest bij te wonen. Waarnemers melden een zeer opgewekte sfeer, maar opvallend weinig zichtbaar Oranje. Het aantal informeel en alternatief geklede jongeren onder de menigten wekt verbazing, evenals de aanwezigheid van vrij veel mensen in werkkleding. ‘Dit zijn niet de gebruikelijke Oranjeklanten’, merkt een gemeentelijke woordvoerder op.

Uit de buitenwijken worden vanaf 11 uur ‘s ochtends straatgevechten gemeld. Tienduizenden anti-monarchistische actievoerders, voorzien van spandoeken en rood-zwarte vlaggen, hebben vanuit Zaandam het Westerpark bereikt en trachten verder op te rukken naar het stadscentrum. Een politiemacht van 1500 man probeert met traangas en waterkanonnen het Westerpark te heroveren, vooralsnog zonder succes. Er zijn onbevestigde berichten van sluipschutters en doodgeschoten demonstranten. De groep uit Amstelveen, uitgegroeid tot 100.000 mensen, is intussen de VU, door actievoerders ‘s nachts bezet, gepasseerd en trekt de zuidelijke binnenstad in. De groepen uit Zuidoost en Diemen, samen 200.000 mensen, voeren hevige strijd om het Waterlooplein en dringen verder op. De politie trekt zich langzaam terug en vuurt voortdurend traangas af. Ziekenhuizen in de regio melden honderden gewonden met ademhalingsproblemen.”

30 april, persbericht ANP: “Op de Dam zijn rellen uitgebroken. Toen mensen van de koninklijke familie op het balkon van het paleis verschenen, overstemde luid boegeroep de monarchistische spreekkoren. Een groot spandoek ‘Abdicatie ja! Opvolging nee!’ werd ontrold pal tegenover het gezicht van de duidelijk geschokte Beatrix en haar zoon. Kort daarna slaagde de optocht vanuit het Westerpark erin de politiecordons rond de Dam te doorbreken en zich bij nadrukkelijk aanwezige medestanders te voegen. De politie moet zich terugtrekken. De menigte heeft vrij spel in de gehele binnenstad.”

30 april, persbericht ANP: “ Het kabinet Rutte II heeft landelijk de noodtoestand uitgeroepen nadat Amsterdam vrijwel geheel in handen is van antimonarchistische menigten die vernielingen aanrichten en met de restanten van de politie vechten. Koning Willem, de gehele koninklijke familie en burgemeester Van der Laan hebben in een helikopter Amsterdam verlaten en zijn op weg naar een nog onbekende plek. Geruchten in Den Haag melden dat de koninklijke familie asiel aangeboden heeft gekregen in Oman.”

Peter Storm

  1. #1 by peter on 2013/03/07 - 20:58

    Maar ikke wel 😉

  2. #2 by John Segers on 2013/03/07 - 20:02

    Zo bedoelde ik dat toch niet? ;-(

Comments are closed.