Een laatste brief aan Hare Majesteit, Beatrix. Bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden enz. enz. enz.


De eenkoppige maar geenszins eenkennige redactie van Ravotr.nl ontving onderstaande brief, die  zij gaarne als gastcolumn hier publiceert. De redactie is het niet noodzakelijkerwijze met al het onderstaande eens, maar vindt bredere kennisname ervan in het een publiek belang.

Tilburg, 17-04-2013

Majesteit,

Het schijnt dat uw laatste officiële werkdag er allang opzit. Maar dat is natuurlijk weer buiten de waard gerekend. Wat mij betreft kun u nog wel wat zaakjes regelen. Zoals het ontslag weigeren van de staatssecretaris die als enige de naam Dolmatov correct uit weet te spreken. Maar dringender nog, al is het daar nu een beetje te laat voor, het verhinderen van de begrafenis van “The Witch”. Althans de wijze waarop.

Ik had op verzoek van zo’n rooie, voor zijn Blog een zeer vinnig stukje willen schrijven, majesteit. En u willen vragen voor de heer A. Hitler een herbegrafenis met militaire eer te regelen. Omdat hij Duitsland onherkenbaar had veranderd. Omdat hij zo’n markante persoonlijkheid had en zoveel had betekent voor de Joden. En omdat hij zoveel kunstenaars nog steeds in zo verschillende disciplines inspireerd bij hun werk. Allemaal zaken die volgens velen de staatsbegrafenis van “The Witch” rechtvaardigen. Maar ja. Ik heb dat stukje uiteindelijk maar niet geschreven, majesteit. “Least said is soonest mended” sprak een wijze vrouw ooit.

Het duurt nog wel even voordat we kunnen zeggen “Good riddance to bad rubbish”. Want ze is natuurlijk goed geconserveerd. Maar tot die tijd verblijft ze niet in de hemel. Ook niet in de hel. Maar ergens in een speciaal akelig hoekje. Waar ze o.a. met de heks van Buchenwald, de heks van Calcutta en die akelige heks van het UWV te Tilburg gedoemd is tot in lengte van dagen naar elkaars gewauwel te luisteren. Gezellig wordt het nooit. Daar zorgen ze zelf wel voor.

Overigens leek het er even op alsof “The Witch” uit een soort van bescheidenheid een staatsbegrafenis had geweigerd. En dat de notabelen dan toch maar een iets mindere hadden georganiseerd. Nu blijkt het mens de hele poppenkast al 8 jaar geleden tot in de details te hebben voorbereid. Nou, majesteit. Dan weet ik wel hoe dat gegaan is. Ze heeft natuurlijk tegen Blair gezegd “Ik wil best ooit een keer doodgaan hoor. Maar dan moet er wel wat tegenover staan.” Enfin. Zoals ik al zei. “Least said is soonest mended.”

Wat u nog wel kunt regelen, majesteit. Is een formele aanspreektitel voor uw pretendent. Toen ik hem gisteren hoorde zeggen. “Mensen mogen me aanspreken zoals ze willen.” riep ik pardoes uit “Hé Koning Koekwous.” Zeg nou zelf majesteit. Dat geeft toch helemaal geen pas.

Thomas Wasserman

, ,

Comments are closed.