Facebook jennen, op naar Seen.is


donderdag 11 december 2014

Zo, ik was  vreselijk sjaggie, dat was een mooie extra reden om Facebook eens lekker te gaan jennen. Daar is sowieso reden genoeg voor. Immers: Facebook, vriend en verlengstuk van grote bedrijven, adverteerders en data-mining-companies, van meeglurende en censurerende overheden, dat Facebook verdient sloop en vervanging door een werkelijk sociaal medium. Dat is er niet, maar is is wel concurrentie aan de horizon verschenen die me de moeite van het proberen waard is. Mogelijk verloedert die bij succes en groei net zo sterk als Facebook momenteel. Maar in de tussentijd zet ik Facebook graag een hakje door me vast bij zo ‘n concurrent aan te melden. Nee ik heb geen aandelen in Seen.is . Maar ik ga een deel van mijn internet-activiteit wel naar die site overhevelen. Of ik Facebook helemaal ga afbouwen weet ik niet. Zeker niet halsoverkop. Misschien op termijn. Het hangt er van af of dit kan zonder al te veel reikwijdte en contacten te verliezen voor mijn activiteit.

Vanmiddag heb ik me dus aangemeld daar, eer een beetje rondgeneusd ook. Het is een karige, wat kale site nog. Je kunt er ongeveer wat je op Facebook kunt, maar vaak nèt even anders, en als ik af ga op reacties her en der, loopt ook nog niet alles gesmeerd. Belangrijk verschil: Seen belooft betere garanties voor je privacy dan Facebook dat van kwaad tot erger wordt. Ze vragen niet om telefoonnummer en ID en zo, ze staan geen data-mining toe, ze doen niet moeilijk over nicknames. Het bedrijf waar de site van uitgaat, Unseen, ehf, is gevestigd op IJsland, waar ze ietsje serieuzer met privacy om gaan dan in veel andere landen. Het feit dat daar, na de bankencrisis van 2008, een felle protestgolf de regering ten val hielp brengen en een aantal veranderingen heeft helpen doorduwen, heeft daar wellicht iets mee te maken.

Overigens geloof ik niet in de garantie van welke privacy-wetgeving en welke belofte van welk bedrijf dan ook. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe Unseen als bedrijf aan deze website inkomsten denkt te genereren als adverteerders en dergelijke zo op afstand gehouden worden. Op de langere termijn denk ik dat enkel een website die vanuit sociale bewegingen zelf, met crowdfunding en dergelijke, wordt gedragen, een werkelijk veilig soort van social media site kan creëren. Maar als het een tijdlang beter gaat op Seen, en intussen Facebook twee toontjes lager moet zingen, ben ik toch al blij. Vandaar dat ik daar ook graag een kleine push aan help geven.

Dat afkeer van Facebook reden is voor heel veel mensen om naar Seen over te stappen, werd me duidelijk toen ik er ging rondkijken. Ik ging natuurlijk op zoek naar wie er wellicht al zitten. Aantal; mensen uit Nederland toen ik daarmee begon, vroeg in de avond: 3718 mensen of zo. Aantal mensen uit toen ik aan het eind van die lijst was gekomen: 3747. Dat gaat dus best snel. En bij menigeen staan opmerkingen als: ik ben weg bij Facebook, ik zit nu hier. Anderen zijn – verstandig – voorzichtiger: eens kijken of dit een mooi alternatief voor dat nare Facebook is, en opmerkingen van die strekking. Weer anderen die al roepen: hoe moet ik hier foto ‘s plaatsen? En: wat is het hier stil!

Ja, het is nog stil. Dat zal veranderen als meer mensen de weg naar de site vinden, en tenminste een aanzienlijk deel van hun social media-activiteit (ook) op  Seen bedrijven. Ik ben dat van plan, al gooi ik Facebook er voorzichtigheidshalve nog niet uit want het kan best zijn dat Seen toch te weinig vleugels krijgt. In dat geval is het wachten, tot er een nog wat sterker alternatief voor Facebook opduikt. In de tussentijd: see you (ook) op Seen.is, een stuk minder sjaggie dan ik was 🙂

Peter Storm

, ,

  1. #1 by Peter on 2014/12/16 - 16:27

    Mooi artikel,

    Ik heb je gelijk op seen toegevoegd

Comments are closed.