VVD-ers eten liever kadaver


donderdag 5 januari 2017

Politici van VVD en CDA zijn er zowaar in geslaagd mij deze week een opgewekte veganistenglimlach te bezorgen. Twee VVD-parlementariërs stelden Kamervragen.  Strekking: vleesvervangers mogen niet de naam ‘vegetarische schnitzel’ of ‘vega-curryworst’ hebben, want dat zou ‘misleidend’ zijn. Of de minister eigenlijk niet vond dat zoiets verboden zou moeten worden? Ik vind het geestig en bemoedigend. Geestig, vanwege de her en der al vastgestelde, De Speld-achtige bespottelijkheid van het idee. Bemoedigend, omdat de opmars van vleesvervangers – en vooral van mensen die vlees willen vernagen – kennelijk zo verontrustend is voor het agrarisch-bio-industrieel diervernietigingscomplex dat politici mogen opdraven om die opmars te helpen stuiten. Het zal ze niet lukken.

Natuurlijk is het idee absurd. Nergens staat geschreven dat schnitzels per sé dood dier moeten bevatten. Nergens staat in steen gegraveerd dat worst per sé dient te bestaan uit gemalen kadaver. Bovendien zou, zelfs voor een VVD-politicus, de aanduiding ‘vegetarisch’ of ‘vega’ toch aan ieder misverstand een eind moeten maken.

Hooguit zou je kunnen opmerken dat veel van de vleesvervangers niet all the way gaan. Die klacht klopt: dit soort producten bevatten vaak wel degelijk dierlijk eiwit, reden waarom ik ze als veganist in de schappen laat liggen. Maar ook mij hebben dit soort vleesvervangers de stap, via vegetarisme naar veganisme, wel makkelijker gemaakt. En elke stap die mensen zetten irichting kappenmet het gebruik van dierlijkevoedingsstoffen, is een stap de goede kant op.

De VVD-drukte – overigens in het klielzog van een CDA-Europarlementariër – over de naamgeving van zulke vleesvervangers maakt sterk de indruk dat het een poging is om die producten, en de voorstanders ervan, tegen te werken. Steekt daar de hoop niet achter om de groeiende concurrentie tegen te werken die de dierverwerkende voedingsindustrie kennelijk ondervindt van voedingswaren die geheel of gedeeltelijk met die dierverwerking – diervernietiging – breken? In dat geval laten de VVD-ers met hun reactie zien dat de opmars van vegetarisme en veganisme kennelijk begint te bijten. Mooi!

Geestig is ook iets waar Han van der Horst op wijst:  nu zijn VVD-ers opeens wel voor regelgeving, uit dat vermaledijde ‘Brussel’ nog wel. De EU, altijd goed om tegenaan te schoppen, totdat de EU ze een keertje goed uitkomt.

Overigens ben ik het wel met de VVD-ers eens dat omschrijvingen op voedingswaren duidelijk moeten zijn, en eerlijk. Dat boedoelen ze toch met ‘niet misleidend’? Ik stel dan ook het volgende voor.

Karbonade heet van nu af aan ‘stuk kadaver van levenslang mishandeld varken’.
Biefstuk heet van nu af aan ‘stuk kadaver van levenslang mishandeld rund’.
Kalfsvlees heet van nu af aan ‘stuk kadaver van in de jeugd omgebracht, levenslang mishandeld rund’.
Kip heet van nu af aan ‘kippenkadaver’.

Begint de eetlust jullie an te vergaan, beste VVD-ers? Typisch gevalletje van ‘be careful what you wish for. You just might get it’.

Peter Storm

, ,

  1. #1 by Sarah Palin on 2017/01/09 - 01:47

    VVders doen alsof ze kaviaar eten

    De meeste VVders zijn straatarm, maar stemmen op de VVD, om rijk te spelen. Ik moet wel geassocieerd worden met geld, waarom stem ik anders VVD.

    Als ik straks rijk ben, wat immers een keuze is, dan heb ik alvast VVD gestemd.

    Ik ken mensen met een bijstand, die VVD stemmen, ‘tegen al die parasieten’ zeggen ze dan.

    Alleen losers zijn arm en stemmen dus sociaal, ik kan geen loser zijn (want dan stort mijn zelfbeeld in) dus stem ik op de partij van het establishment en sluit ik mijn ogen voor de wereld om mij heen

    VVD

  2. #2 by kees romijn on 2017/01/08 - 20:03

    Het berust op een vergissing. Want het moet zijn: “VVD’ers eten liever kaviaar “. Waarschijnlijk wordt dat bedoeld.

  3. #3 by Sarah Palin on 2017/01/06 - 15:05

    VVD krijgt natuurlijk een enorme injectie van de voedsel lobby, de bio industrie en de partij fungeert dus als spreekbuis van de slachters, onder het mom van ‘ volksvertegenwoordiging’

    Ikzelf at vroeger vlees, tot ik een tijdje mee deed met mijn maatjes die vegetarisch eten. Sindsdien heb ik gek genoeg niet echt meer trek in vlees. Soms, een stukje vis, een klein stukje kip, maar niet op de schaal waarop dit doorgaans geconsumeerd wordt, in kilo bakken per dag. Waarvan de helft wordt weg gegooid.

    Dan eet ik liever de hele week vegetarische vlees vervanger en een stukje vis of vlees, als ik er echt behoefte aan heb. Maar het idiote is, ik word misselijk nu, als ik worsten zie. Ik leg het mezelf niet op, maar van het meeste vlees ga ik over mijn nek. Varkensvlees heb ik altijd ranzig gevonden, maar nu is dat gevoel versterkt. Niet een morele stellingname, het is iets dat gewoon een kwestie van smaak is.

    Maar in dat tempo van consumptie, laten we zeggen een stukje vis per week, vlees per twee weken ,als iedereen zo next level zou zijn als ik, zou de industrie op zijn gat liggen

    Mensen eten nu varkensgehakt alsof het uit de kraan komt, alsof het aan de bomen hangt en je het gewoon kan plukken. Voor een euro een ranzige bak speklapjes.

    Dit is ook de reden dat de ‘ liberale’ VVD in de bres moet springen.

  4. #4 by Koos Swart on 2017/01/06 - 10:29

    Noemen die mensen zichzelf politici? Er zijn dacht ik wel belangrijkere problemen op te lossen. Dit is gewoon geklungel in het openbaar, goed om jezelf voorgoed belachelijk te maken.
    Dit zijn politici van CDA-allooy

  5. #5 by Sarah Palin on 2017/01/05 - 21:24

    Vvders waren toch zogenaamd voor vrij verkeer van goederen en producenten.

    Als ik als fietsenfabrikant mijn fiets, worst wil noemen, dan doe ik dat toch…

    Nep liberalen zijn het.Ik word van de VVD altijd het misselijkst.

    Alles kan een worst zijn. Lijkt het op een worst, dan is het een worst.

Comments are closed.