Muziekworkshop op 2.Dh5: verslagje en speellijst


1 februari 2015

Druk, fijn weekend! Eerst muziek maken op de wijklunch ‘Rondkomen met weinig’ in wijkcentrum Het Spoor in Tilburg. Daarna door naar Den Haag om bij te dagen aan een workshop “Wapenhandel en militaire interventies”  op 2.Dh5, “Festival voor activisten en wereldversleutelaars”. Vandaag deed ik zelf een workshop doen op dat festival: “Zingen voor de toekomst: de jaren zestig verteld in muziek”. Een verslagje en een lijstje van wat ik gezongen heb.

De workshop kwam neer op een presentatie waarin ik vertelde over sociale strijd in de jaren zestig in de VS, en liedjes zong vanuit en over die strijd en de thema’s waar het om draaide. Tijdgebrek leidde ertoe dat ik flink wat moest schrappen. Daar stond tegenover dat aanwezigen met interessante vragen en observaties kwamen. Daardoor, maar vooral ook omdat mensen meezongen, was het geen eenrichtingsverkeer maar echt een workshop met deelnemers.

Ik heb gezongen over het conformisme van de jaren vijftig, de beginnende inzet voor vrede en andere opkomende thema’s, en vooral over de vrijheidsstrijd van zwarte mensen en gemeenschappen tegen racistische wetten en praktijken in met name de zuidelijke staten van de VS. Aan de tweede helft van de jaren zestig ben ik nauwelijks toegekomen, en dat andere grote thema uit die tijd – de Vietnamoorlog en de protesten daar tegen – heb ik wegens dat tijdgebrek dus niet kunnen bespreken en bezingen. Tot mijn grote plezier is er flink meegezongen. De completere versie hoop ik nog eens te kunnen doen, ergens, ooit, graag 😉 Hieronder in ieder geval de lijst van wat ik wel gespeeld en gezongen heb. Songtitel vet, artiesten er cursief achter, voor zover van toepassing want niet altijd heb ik me op een specifieke versie gebaseerd.

  • Riot in Cell Block Number 9Coasters
  • Little BoxesMalvina Reynolds
  • I Can See a New DayLes Rice
  • What Did You Learn in School TodayTom Paxton
  • Ballad of William WorthyPhil Ochs
  • Woke up This Morning With My Mind Set On Freedom
  • I ‘m On My Way to the Freedom Land
  • Ain’t Gona Let Nobody Turn Me ‘Round
  • Move on Over (Or We’ll Move on Over You)Les Chandler
  • The Fiddle and the DrumJoni Mitchell
  • Carry It OnGil Turner

Heel veel van de songs waarop ik mijn uitvoeringen mede heb gebaseerd zijn met een beetje zoeken op het internet te vinden. Voor de songs uit de zwarte burgerrechtenbeweging heb ik vooral veel gehad aan de pagina “African American Civil Rights Songs”  op Cocojams.nl, een aan zwarte gezongen muziek gewijde website. Deze pagina bevat teksten, video en geluid plus toelichtingen van een aantal van de meest bekende Freedom Songs uit deze ook cultureel zo buitengewoon leerzame beweging.

Peter Storm

, , ,

Comments are closed.