Fijne boekpresentatie Tilburg, leuk optreden Leiden


zondag 30 maart 2014

Zo, eventjes uitrusten hoor, na ene paar intensieve, vruchtbare dagen. Boekjespresentatie in Tilburg, optreden in Leiden. Beiden verliepen erg aangenaam.

Eerst d presentatie van mijn door de Anarchistische Groep Amsterdam AGA uitgegeven schrijfsel “Krachtbronnen van de anarchie”, in Tilburg. Het samenzijn vond plaats in Boekhandel Livius en was op poten gezet door de Tilburgse Anarcho Sociëteit TAS. Het boekje was daar al een kleine week verkrijgbaar, er hing een postertje, Facebook en andere internet-wegen waren benut voor de PR, er waren ook wat flyertjes en dergelijke verspreid. Zou er wat volk komen?

Jawel! Enkele goede bekenden, persoonlijke vriend(inn)en, mensen uit het dissidenten- en actievoerderswereldje van Tilburg, en natuurlijk mede-organisatoren van de TAS en mensen van de boekhandel zelf. Toen ik met mijn praatje begon, zat het zaaltje vol, ik hoorde dat er in totaal 32 mensen waren, alles inclusief. Mij viel op dat er relatief veel jonge mensen waren, mensen die ik niet eerder had gezien. Uit de discussie kreeg ik ook het gevoel dat het eerder belangstellende, nieuwsgierige mensen ea waren dan mensen die al specifieke betrokkenheid met het anarchisme voelden. Dat vond ik een groot pluspunt: wat we deden als TAS, wat ik deed met mijn lezing en mijn pogingen om vragen te beantwoorden, voelde niet als preken voor eigen parochie. Dit was nu eens geen – op zich ook heel waardevol! – anarchistisch onderonsje, maar communicatie met een ietsd breder publiek. Echt mooi.

Over de lezing vertel ik hier verder weinig: het ging langs de lijnen zoals ik die eerder heb uiteengezet, maar ietsje beknopter. In Brugge op 28 maart sprak ik een uur en tien minuten; in Tilburg pakweg drie kwartier, en dat betekende een beetje snijden. De vragensessie ging deels over een punt dat gespreksmoderator Rinus van der Heijden inbracht: hij miste in mijn betoog expliciete stellingname tegen de godsdienst, v analoog aan het aloude adagium  ‘Ni Dieu, Ni Maitre’. Deels ging de sessie ook over de bekende lastige vragen: ‘wat doen mensen in een anarchistische maatschappij met moordenaars, met bullebakken op het schoolplein, met mensen die de vrijheid misbruiken? En deels werd het punt naar voren gebracht dat er in allerlei delen van de maatschappij mensen op anarchistische manieren stukken van hun leven inrichten, zonder dat zo te noemen en zelfs zonder zich het anarchistische karakter van hun handelen bewust te zijn. Al met al een gevarieerde sessie, vol kritische tegenwerpingen en vragen, heel gezond. Aan het eind bleken er elf boekjes te zijn verkocht; en van de tien eerder gebrachte boekjes in Livius waren er ook nog maar zes over. Een inhoudelijk succes, een publiekstrekkertje, en een verkoopsuccesje bovendien. Ik was blij en dat ben ik nog steeds.

De volgende avond was andere koek. Muziek maken in Leiden op een benefiet voor het door brandstichting getroffen actiepodium Theaterstraat. Het benefiet was in de Vrijplaats Leiden, een plek van en voor alternatieve/ kritische evenementen, muziek, optredens en dergelijke. Eerst eten : hulde voor de hardwerkende kookmensen, die een driegangengerecht op tafel zetten dat er mocht wezen. Daarna de voorbereidingen, een hele relaxede soundcheck met een hele relaxede geluidstechnicus, fijne gast.

Daarna een uurtje spelen! Aanvankelijk voor nog maar weinig mensen maar het druppelde geleidelijk vol, en tegen het eind waren het er twintig, misschien iets meer. Het ging ietsje stroef in mijn eigen beleving, waarschijnlijk omdat het even geleden was dat ik zoiets deed, en omdat mijn muziekmakerij wat is weggeduwd door expliciet politieke activiteiten in het alternatieve lezingencircuit… Maar ui t reacties maak ik op dat ik het niet slecht heb gedaan. Misschien dit deel van mijn activiteiten maar weer eens wat naar voren duwen.

Nadat ik klaar was, Kregen we een uurtje Bomber Leo, een jonge vrouw met gitaar en een mini-drumstel dat ze tegelijkertijd bediende. Bluesy muziek, erg strak, erg tof. Daarna paaaarty met de anarcho folk band Trikodos die de mensen redelijk gek kreeg met afwisselend langzame en zeer snelle muziek, ongebruikelijke maatsoorten en tempowisselingen en soms ook spannende akkoordschema’s. Accordeon, viool, contrabas, gitaar, tamboerijn en ander kleinschalig slagwerk, en later zelfs een trompet, en heerlijke zang. Feestje! Volgens mij hebben ze het anderhalf uur volgehouden, misschien wel meer. De zaal was tijdens de optredens gestaag verder gevuld geraakt, ik begreep dat er een aardige opbrengst voor Theaterstraat bij elkaar is gebenefiet. Daarna de nazit, naar mijn slaapadres met mijn vriendelijke gastheer die ik bij deze ook nog eens bedank, en de volgende dag in de voorjaarszon vrolijk huiswaarts. Eventjes rust! Nou ja, en bloggen dan : )

Hier nog ter afsluiting mijn speellijstje. De volgorde klopt waarschijnlijk niet helemaal, maar zo heb je een indruk. Eerst de titel van het lied, daarna tussen haakjes hetzij schrijver/ componist, hetzij  artiest/ groep waar ik het van ken.

  • Pack Up You Sorrows ( Richard & Mimi Farina)
    Free from the Chain Gang Now (Johnny Cash)
    Hard Times (Stephen Foster)
    Tears In My Eyes (Joan Baez)
    Tell Ol’ Bill (Bob Dylan)
    Working Class Hero (John Lennon)
    Bad Moon Rising (Creedence Clearwater Revival)
    Jesus Christ (Woody Guthrie)
    I Don’t Wanna Grow Up (Tom Waits)
    To Live is to Fly (Townes van Zandt)
    Tin Angel (Joni Mitchell)
    Young and Innocent Days (Kinks)
    Part Time Prison (Peter Storm)
    Swing Life Away (Rise Against)

Peter Storm

, , , ,

Comments are closed.