Tot de nachtmerrie stopt


zondag 12 mei 2013

Meneer de minister
ik wens u het lot niet
dat u gunt aan degenen
door u aangehouden
door u opgesloten
door u in een vliegtuig
gegooid en gebonden
terug naar de landen
vanwaar ze gekomen
ontsnapt en gevlucht zijn

Meneer de minister
ik wens u het lot niet
van elk van die mensen
in karige cellen
in onwaardige hokken
behandeld als beesten
– als beesten of erger
getergd tot ze zeggen:
waarom zou ik nog eten?
waarom zou ik nog drinken?
waarom zou ik nog leven?

Meneer de minister
ik zal niet zo laag gaan
als u met uw orders
als u met u cellen
uw doodsdeportaties
uw drijven tot zelfmoord
ik zal niet zo laag gaan
ik geloof nog in mensen
u enkel in muren
in cellen, in nummers,
dossiers van de dood

Meneer de minister
ik wens u de dood niet
ik wens u iets beters
ik wens u nachtmerries
elke nacht dromen
over wat er gebeurt
in die karige cellen
die u voor ze klaarzet
die Boeings vol mensen
die u steeds doet vullen
die landen van herkomst
waar u mensen heen stuurt
op weg naar de honger
op weg naar de cel
op weg naar de folter
op weg naar de dorst
op weg naar de dood
daarginder of hier

Elke nacht mag u dromen
over wat u teweegbrengt
over wat u aanricht
over wie u kapotmaakt
over wie u ter dood brengt
geen eind aan uw angstdroom
tot de angst is verdwenen
tot de muur is gevallen
geen cel overeind staat
geen grens meer bewaakt wordt
geen grens meer bestaat.

Meneer de minister
ik wens u de dood niet
ik wens u die nachtmerrie
tot de nachtmerrie stopt

Peter Storm

, ,

  1. #1 by Kees on 2013/05/23 - 21:04

    Een rauw en mooi gedicht Peter. Goed om te lezen dat je weer eens een gedicht hebt gemaakt.

  2. #2 by Ry on 2013/05/13 - 22:47

    Hear, hear.

Comments are closed.