Dreaming of a Black Christmas – muzikale kerst met kritische knipoog


zondag 28 oktober 2012

Kerst heeft zo zijn voors en zijn tegens. Familiebezoek, leuk of anderszins; dierbaren om je heen, of juist niet; sfeer, al dan niet van plastic; dromen van vrede op aarde, in de mensen een welbehagen, oprecht of als marketingtruc; en meer van dat fraais. Om dit alles met een knipoog en wat zwavelzuur kracht bij te zetten, wil ik in december een reeks kleinschalige alternatieve kerstconcerten geven. Kerst, maar dan anders. Dreaming of a black Christmas, een vleugje anarchie in en om de kribbe, zoiets.

Wat is het idee? Ik ga anderhalf muziek maken, en degenen die me kennen tellen daar in gedachten al een half uurtje bij op… Kerstliedjes, jazeker, ook dat. Sfeerliedjes, eveneens. Kritische liedjes met verwijzingen naar Kerst, ten goede en ten kwade. Soms liedjes waarin het kerstverhaal een andere draai krijgt, de jezusfiguur van rol verandert, de vrede op aarde en dat welbehagen in de mensen er nét even anders komt uit te zien. Het idee is om er een redelijk gezellige boel van te maken, maar met een flinke dosis opruiend sentiment erin verweven. Veel maar niet alle liedjes zijn Engelstalig. De stijl: folk, blues, country, luisterliedjes, een vleugje sixties, en een snufje klassiek, en meer. Het meeste covers, bekend en onbekend, een enkele zelfgeschreven (1). Ik zing ze, en begeleid mezelf op akoestische gitaar. Als er een – gestemde! of elektrische – piano aanwezig is, des te beter maar noodzakelijk is dat niet.

Het optreden is geschikt voor kleine locaties: een bescheiden kroeg of zaaltje, een kraakcafé of infocentrum, en trouwens ook in een ruime huiskamer – maar ook bijvoorbeeld in een actiekamp van vluchtelingen of iets dergelijks! Zolang de plek enigszins afgeschermd is zodat het geluid iedereen bereikt en er ook wat sfeer kan groeien tussen de aanwezigen. Het kan, afhankelijk van de exacte locatie, met geen of weinig versterking tot zijn recht komen. Belangrijk is wel dat het evenement niet gedacht is als achtergrondmuziek terwijl mensen eten, heen en weer lopen of onderling voortdurend praten. Het is luistermuziek, die beter tot zijn recht komt als ik er ook wat bij kan vertellen. Natuurlijk bouwen we wel een pauze in, het moet draaglijk blijven, nietwaar? Over precieze duur en invulling valt te overleggen, maar bovenstaand is wel de grote lijn waarin ik het voor me zie.

Het idee is om dit optreden in een aantal locaties te doen in de weken voorafgaand aan kerst, eventueel ook tussen kerst en de jaarwisseling. Het kan dienst doen als als sfeermaker voor radicale/ kritische groepen die rond kerst toch iets aardigs willen beleven samen, als fundraiser wellicht voor projecten en initiatieven met grote relevantie maar weinig geld: inzet voor en met vluchtelingen, ondersteuning van vervolgde radicalen en antifascisten, Occupy-groepen in geldnood, ik noem maar iets. Ik treed voor zoiets zelf graag kosteloos op, ik vraag wel reiskosten en een maaltijd plus onderdak als terugreis te ver is. Opbrengst van de avond – uit toegangsgeld of vrijwillige bijdrage – is dan verder aan de organisatie ter plekke. Als mensen zo’n kerstconcert willen zónder dat het een fundraiser is, en er is wat geld beschikbaar, dan vraag ik een bescheiden vergoeding, afhankelijk van de aard van de plek en de kapitaalkracht van de organisatoren.

Als jij of jullie, jouw of jullie groep zo’n kerstoptreden willen, neem dan vooral contact met me op! Het idee is: jij/ jullie regelen de plek en dergelijke, en ik doe de muziek. Het handigste is om me te mailen: rooieravotr at live punt nl. Graag er in de onderwerpsbalk bijzetten: kerstconcert. Dan ontsnapt het niet aan mijn aandacht, tussen alle andere mailtjes door. Via Facebook een bericht sturen is ook uitstekend.

Groetjes, en hopelijk tot ziens op zo’n kerstconcert!

Peter Storm

publicist, zie http://ravotr.nl , maar dus ook muzikant:)

(1): Indrukken van mijn muziek vind je via mijn YouTube-account http://www.youtube.com/rooieravotr , via ‘Uploads’. Indrukken van mijn repertoire vind je via een aan muziek gewijd weblog dat ik een tijd heb bijgehouden: http://peterstormzingt.wordpress.com. Een overzicht van een recent concert vind je via: http://www.ravotr.nl/2012/10/25/optreden-op-anarchistisch-filmfestival-21-oktober-2012/

, ,

  1. #1 by Amsterdammer on 2012/11/06 - 16:26

    He Roebachov pleur jij eens lekker op! peter speelt geen punk, dus tyfus herrie is het ook nog niet eens, laat staan dat hij een fascist is, eigenlijk moet jij oprotte uit amsterdam, of uit de wereld, is eigenlijk beter:)

  2. #2 by Roebachov on 2012/11/02 - 15:17

    Je moet niet naar Amsterdam komen hoor, want ik moet je niet en je typhus herrie ook niet.

    Geen fascisten in Amsterdam.

Comments are closed.