Ravotr viert muzikaal kerst – fijne dagen, lieve mensen


dinsdag 24 december 2013

Zo, allemaal fijne kerstdagen, lieve lezeressen en lezers. Hier staat een miniem plastic kerstboompje, mij ooit geschonken door twee nichtjes nadat zij vernamen dat ome Peter zelf geen kerstboom heeft. Dat was te zielig, dat kon niet. Zo lief… En dan zijn er nog mensen die wanhopen over de komende generaties. Hoe dan ook, de lichtjes van het boompje branden, en zo meteen ga ik Bob Dylans album ‘Christmas For The Heart’ afspelen. Zo hoort dat. Verder hoop ik mensen wat plezier te doen met onderstaande luistertips, al zou ik het liefst ‘live’ een kerstconcert voor jullie allemaal doen. Anyway, hier komen ze, een digitaal kerstconcertje als het ware. Merry Xmas, but don’t marry Christmas.

Kerst gaat bij mij de laatste jaren niet zonder The Little Drummer Boy, het liefste kerstliedje ever, met dat jongetje dat geen geld heeft voor een duur cadeau, en dus maar aanbiedt om te trommelen voor het Jezuskind, onder het goedkeurend oog van Maria, terwijl de os en de ezel de maat slaan. Ik kende het van een tekenfilm uit mijn kindertijd, was het jaren ‘kwijt’, en kwam het in 2008 weer op het spoor.

Er zijn natuurlijk tal van versies van. Frank Sinatra pakt het aan als de traditionele vakman die hij was. Ik zal jullie de Dylan-versie besparen. Maar de versie van Jimi Hendrix – met koor erachter gemixed, als ik het goed begrijp– wil ik jullie niet onthouden. Maar wat mij betreft doen van de versies die ik gecheckt heb, de King ‘s Singers het liedje toch meer eer aan. Logisch wellicht, het betrof ook een koningskind… Emmylou Harris doet het met grote eenvoud, ook een mooie versie.

Nee, ik ben noch monarchistisch, noch godsdienstig geworden op kerstavond. Maar mooi en raak is nu eenmaal mooi en raak, en door alle koninklijke reli-glorie hoor je de underdog. Raak is ook het volgende kerstlied, Father Christmas van de Kinks. Ontluisterend raak, klassenstrijd in de winkelstraat. Citaat uit de tekst: “Father Christmas, give us some money, don’t mess around with those silly toys (..) Don t’t make us annoyed … Give all the toys / to the little rich boys…”

Erg amusant: Christmas in Heaven, van Monty Python. Citaat uit de tekst: “It ‘s Christmas in Heaven, there is great films in TV, The Sound of Music twice an hour, and ‘Jaws one, two and three”

En mocht je denken dat je de brombeer-dans ontsprongen kon, toch ook iets van dat kerstalbum van Bob Dylan: It Must Be Santa , waar – afgaand op de video – de carnavalsgeest al ruim voor de jaarwisseling heeft toegeslagen. Onnavolgvaar bizar. Ik weet het, dit kan natuurlijk echt niet (says who?!). Maar ik kan het ook echt niet laten.

Peter Storm

,

Comments are closed.