In hongerstaking, in actie


donderdag 16 mei 2013

Deze ochtend ben ik voor twee dagen in hongerstaking gegaan. Op Facebook heb ik onderstaande tekst gezet:

Vanaf vanmorgen, donderdag 16 mei 10 uur ben ik in hongerstaking, en wil daarmee doorgaan tot zaterdag 18 mei , 10 uur ‘s ochtends, 48 uur later dus. Drinken doe ik wel, alle respect naar degene(n) die ook dat achterwege laten. Ik zit weliswaar niet op het Plein, maar mijn gedachten gaan uit naar degenen die daar in actie zijn. Misschien lukt het om me morgen enige tijd bij ze te voegen.

Ik zal geen lang verhaal houden waarom ik in hongerstaking ben, de essentie staat in de oproep: https://www.facebook.com/events/469848843092456/ . Kort gezegd: het opsluiten van migranten die naar Nederland willen komen om een beter bestaan op te bouwen, aan economische misére en politieke onderdrukking te ontsnappen, is misdadig. Dat vereist protest. De vluchtelingen/ migranten in vreemdelingendetentie , waaronder degenen die in hongerstaking zijn onder veel en veel moeilijker omstandigheden dan ik in mijn nachtmerries tot nu toe ben tegengekomen, verdienen onze solidariteit die ik ook op deze manier probeer uit te drukken.

De hongerstaking trok op het Plein in Den Haag intussen 11 mensen, waarvan zes hongerstakers. Eén van hen was ook in dorststaking. Zij heeft tekst en uitleg gegeven in een indrukwekkende verklaring. DeFacebook-oproep voor de hongerstaking trok in de korte rijd dat die online is flinke belangstelling: 61 mensen die aangaven dat ze mee gingen doen, 51 mensen die dat “misschien”gingen doen en 4533 adressen – mensen en groepen – die zijn uitgenodigd.

Intussen gebeuren ook elders dingen van belang. De Anarchistische Groep Amsterdam AGA heeft vandaag bij het kantoor van de ING in Amsterdam 150 pamfletten uitgedeeld waarin tot solidariteit met opgesloten migranten in honger- en dorststaking wordt opgeroepen.

Peter Storm

,

Comments are closed.