Open Dag Vluchthuis met optredentje – indrukken, speellijst, oproep volgende actie


zondag 17 maart 2013

Afgelopen zondagmiddag was ik in Den Haag, als bezoeker en deelnemer aan een Open Dag  in de Sacramentskerk, die al sinds een paar maanden Vluchthuis (1) is. Sinds januari verblijft daar een groep vluchtelingen die protesteren tegen dreigende uitzetting en een verblijfsvergunning willen. Het is één van de vele acties die de afgelopen zestien maanden de zaak van met name uitgeprocedeerde vluchtelingen nadrukkelijk en niet zonder succes onder de aandacht hebben proberen te krijgen. Concreet resultaat – in de vorm van concreet verblijfsrecht – is er niet. Aandacht wel, en dat kan een opstap zijn naar meer. In dat kader was de Open Dag van vandaag waardevol. Ik was er niet slechts als solidaire bezoeker, maar ik had de eer er een optreden te mogen doen. Dat deed ik graag. Hier wat indrukken – en een oproep.

Voor ik mijn gitaar als wapen in mocht zetten, woonde ik eerst een workshop/ bijeenkomst bij waarin enkele vluchtelingen – de groep bestaat vooral uit Irakezen – over hun ervaringen vertelden en er discussie was overhet soort activiteiten dat nodig is om bijvoorbeeld de PvdA onder druk te zetten. Die partij heeft een bijzondere positie: als regeringspartij verantwoordelijk voor hardvochtig beleid, maar als partij die hoog opgeeft van haar sociale gezicht ook een partij die wat kwetsbaarder geacht wordt voor kritiek en solidariteitsoproepen dan bijvoorbeeld de VVD. Overigens was er ook iemand die ervoor pleitte die andere partijen, ook de VVD, niet over te slaan bij iets als een brief/ e-mailactie. Ook in de VVD-achterban zitten mensen die de behandeling va vluchtelingen niet vinden kunnen. Zo waren er nog wel andere disccussiepunten, zoals rond het nut van informatie verzamelen. Het vloog een beetje alle kanten op, de workshop, maar het laat daardoor juist ook het belang zien van precies zulk soort bijeenkomsten. Zonder onderlinge gesprekken en meningsvorming komt de strijd en de solidariteit niet vooruit, en ja, daar hoort wat chaos blijkbaar bij.

Vervolgens was ik aan de beurt voor het zingen en spelen van wat liedjes. Versterking was gebrekkig de mcirofoon – door één van de gastheren heel attent voor mijn neus vastgehouden, een standaard ervoor ontbrak – bleek te haperen, en mijn stem legt het, zeker als het wat rumoerig is en ik uptempo, iets steviger begeleide dingen zing, soms een beetje af tegen mijn gitaar. Het drukte de pret maar amper, bij sommige liedjes werd door een groepje opgewekt meegeklapt en meegezongen. Mijn stem was niet optimaal, bij Across The Borderline – een wat rustiger liedje dan de rest – wreekte zich dat en bleek mmijn stem enigszins geforceerd. Een bekertje water bracht verlichting, en de rest ging weer best.

Hier komt de lijst van wat ik heb gezongen en gespeeld, ongeveer maar niet exact in volgorde. To get an impression 🙂 .

  • The Revolution Starts Now – Steve Earle
  • When The Ship Comes In – Bob Dylan
  • Which Side Are You On – Florence Reece
  • On the Borderline – Ry Cooder
  • I Am a W anderer- Steve Eearle; op basis van versie Joan Baez
  • Deportees – Woody Guthrie
  • Ideology – Billy Bragg
  • Against the Law – Woody Guthrie/ Billy Braggs
  • Ain’t No More Cane – traditional, versie Bob Dylan
  • Bella Ciao – trad.
  • Grandola Vila Morena – Zeca Afonso
  • Dump The Bosses Off You Back – Anne Feeney
  • Victor Jara – Adrian Mitchell/ Arlo Guthrie; op basis van versie Christy Moore
  • The Jolly Banker – Woody Guthrie
  • Something Better Change – Stranglers
  • Love Is the Seventhe Wave – Sting
  • The Harder They Come – Jimmy Cliff
  • Resolution – Bertold Brecht/ Hanns E issler/ onbekende Nederlandse vertaling
  • Take ’em Down – Dropkick Murpgys
  • Solidarity Forever – Ralph Chapin

De mensen van het Vluchthuis, organisatoren en anderen, hartelijk dank voor de gelegenhied om met muziek wat bij te dragen, en voor de gastvrije ontvangst – en sterkte!

Los van het optreden maar wel in samenhang met de solidariteit van en met vluchtelingen waar het in het Vluchthuis over ging en gaat, een slotopmerking annex oproep: Komende zaterdag 23 maart een landelijke demonstratie: onder het motto: Geen vluchteling op straat of in de cel! 13.00 uur, Erik de Roodestraat, Amsterdam; vanaf 14.30 manifestatie op het Museumplein. Informatie: http://vluchtelingenactie2013.nl/

(1) Er stond in titel en tekst eerst “Vluchtkerk” in plaats van “Vluchthuis”. Een oplettende lezer seinde me in dat dit niet klopte: de Vluchtkerk is een initiatief in Amsterdam, en niet hetzelfde als het Vluchthuis waar dit verslagje over ging. Dank daarvoor, en intussen verbeterd (noot aangebracht 20 maart 2013, 14.28 uur).

,

Comments are closed.