Verachtelijk gezag beloont racistische knokploeg


De protesten tegen de racistische Zwarte Piet-figuur bij de Sinterklaasintocht in Dokkum zijn op schandalige wijze de kop in gedrukt. Het gezag heeft, door na een autoblokkade door pro-Zwarte Piet-lui de protesten tegen Zwarte Piet te verbieden, feitelijk de racisten hun zin gegeven. Het gezag heeft laten zien waar het staat: aan de kant van de witte, racistische orde. Het gezag betoonde zich wederom als volstrekt verachtelijk.

De gang van zaken, kort. Een racistische knokploeg op wielen blokkeerden met auto’s de snelweg waarop bussen met tegenstanders van Zwarte Piet naar Dokkum reisden. Ze beletten daarmee die bussen de doorgang. De wegblokkade leidde tot aanrijdingen, bracht mensen in gevaar, en gaf politie en locoburgemeester aanleiding om alle demonstraties te verbieden. De tegenstanders van Zwarte Piet kregen daarmee via agressief optreden hun zin: het anti-Zwarte Piet-protest was onmogelijk gemaakt. Een zestal mensen was op eigen gelegenheid naar de officieel goedgekeurde manifestatieplek gekomen (1). Maar de bussen met vele tientallen demonstranten die dat hadden willen doen, zijn na de racistische wegblokkade door de politie dus weggestuurd. De conclusie is simpel: het gezag heeft een bende agressief optredende racisten beloond door het protest tegen het Zwarte Piet-racisme verboden te verklaren en verder de nek om te draaien. Fascisten en aanverwanten enerzijds, politie en burgemeester anderzijds: samen staan ze garant voor de racistische orde in Nederland.

Het is opvallend hoe poeslief de politie de wegblokkeerders aanpakte. Geen arrestaties, terwijl alleen al de verkeersveiligheid gevaar liep door de blokkade-actie. Een verzoek om te vertrekken, de dreigende (*) inbeslagname van één rijbewijs (XXX), en het opschrijven van gegevens door politie. O ja. “In samenspraak met het Openbaar Ministerie wordt nog gekeken of het een strafrechtelijk vervolg zou krijgen”(2) Dat was alles. Is er iemand die denkt dat auto’s vol antifascisten die een wegblokkade tegen bussen vol Pegida-aanhangers met soortgelijke zachte hand zou zijn bejegend? Is er iemand die er aan twijfelt dat in dat geval handenvol hardhandige arrestaties van antifascisten zouden hebben plaatsgevonden en/of kloppartijen van agenten tegen demonstranten? Ik heb in Amsterdam op 6 februari 2016 deelgenomen aan een poging om een bus met vertrekkende Pegida-lui te blokkeren (3). We werden met ME-charges verdreven. Racistische bestuurders kwamen er bij Dokkum af met een goed gesprek en het achterlaten van wat informatie, waarna ze nog kregen waar ze om vroegen ook.

Het is ook opvallend hoe onmogelijk het inmiddels wordt om legaal, bij de autoriteiten officieel aangemeld, met autoriteiten doorgesproken, protest te houden. Het protest tegen Zwarte Piet is besproken met het gemeentebestuur in Dokkum. Er zou eerst een optocht zijn, waarna mensen zich op een goedgekeurde plek mochten verzamelen langs de route, om het protest tegen Zwarte Piet zichtbaar te maken. Alles leek in de kannen en kruiken van de officiële Openbare Orde. Niets kwam er van terecht, omdat de officiële handhavers van voornoemde Openbare Orde hetzij wijken voor de pressie van gemobiliseerde racisten, hetzij rechtstreeks met die racisten onder een hoedje spelen.

Als burgemeester en politie niet zelf een aanleiding ensceneren om anti-Zwarte Piet-betogers hardhandig op te pakken – Gouda 2014, Rotterdam 2016 – dan hanteren ze gewoon het voorwendsel dat grof optredende verdedigers van Zwarte Piet-racisme ze met hun auto-blokkade bieden. Wat er ook gebeurt, legaal, goedgekeurd, officieel tevoren aangekondigd anti-Zwarte Piet-protest rond de Sinterklaasintocht wordt klaarblijkelijk onmogelijk gemaakt. Iets anders hopen kan nog steeds, maar het is duidelijk hopen tegen steeds beter weten in. Iets anders verwachten is illusiepolitiek. Aangemeld anti-Zwarte Pietenprotest is bij voorbaat geen erg kansrijk anti-Zwarte Pietenprotest.Zie Dokkum, zie Gouda 2014, zie Rotterdam 2016. Het protest bij de Sinterklaasintocht in Meppel (**) 2015 was een uitzondering, waarbij het succes betaald werd door wel heel verregaande inkapseling en  keurigheid. Andere manieren van protest dienen sterker overwogen en uitgeprobeerd te worden. Niet in overleg met het gezag. Niet volgens de officieel goedgekeurde spelregels. Minder netjes.

Welke andere opties hebben we? Terwijl ik steeds bozer wordt vanwege ‘Dokkum’, wordt ik steeds blijer van ‘Rotterdam’. Daar hebben mensen ook actie gevoerd tegen het Zwarte Piet-racisme. (4) Niet aangekondigd, maar toch met een flinke groep, doken er actievoerders op de Erasmusbrug op. Actievoerders hielden er zelfs enige tijd een wegblokkade! Een spandoek kwam aan de brug te hangen, en na en poosje hieven betogers de blokkade op. Niemand is gearresteerd bij deze , niet officiele, niet-gereguleerde, niet-aangemelde maar vervolgens zeer zichtbare, voelbare, stevige actie. De mensen die hieraan deelnamen, hebben daarmee iets buitengewoon belangrijks laten zien.

Waar komt het op neer? Hou een aangemelde actie, voldoe aan alle wettelijke voorwaarde, en overleg netjes met het gezag, of zo verstikt in braafheid dat iedereen de betekenis ontgaat. Je actie wordt door rechtse intimidatie en/of een repressieve openbare orde getorpedeerd.  Hou je actie niet-officieel, kondig niets aan bij het gezag, doe goed doordacht je ding. Je krijgt je actie gedaan, het lukt. Zie Rotterdam 2017. Trek vooral je eigen conclusies.

Noten:

1 “Intocht Sinterklaas in Dokkum rustig verlopen, demonstranten gestopt op A7”, Nu.nl , 18 november 2017, https://www.nu.nl/sinterklaas/5012723/intocht-sint-in-dokkum-rustig-verlopen-demonstranten-gestopt-a7.html Ik baseer me in dit stukje voornamelijk op gevestigde nieuwsbronnen, naast Nu.nl ook de NOS. Ik was er zelf niet bij. Ik ga er vanuit dat naarmate er meer deelnemersverslagen naar buiten komen, de zaak nog ernstiger zal blijken te zijn dan hier geschetst. Dat is in dit soort situaties keer op keer het geval.

2 Idem.

3 Peter Storm, “Dagje antifascisme in Amsterdam Ravotr.nl, 7 febrari 2016, https://www.ravotr.nl/2016/02/07/dagje-antifascisme-aan-de-amsterdamse-grachten/

4 “Protest op Erasmusbrug tegen Zwarte Piet, geen arrestaties”, NOS, 18 november 2017, https://nos.nl/artikel/2203412-protest-op-erasmusbrug-tegen-zwarte-piet-geen-arrestaties.html en nn, “[Rotterdam] Blockade on the Erasmus Bridge – Zwarte Piet is racisme”, 18 november 2017, https://www.indymedia.nl/node/42354

(*) Noot, toegevoegd op 19 november, 00:22 uur: Het woordje ‘dreigende’ toegevoegd. Zie het commentaar van Eric voor de reden. 

**) Noot, toegevoegd op 19 november 00:22 uur, naar aanleiding van commentaar hieronder van Eric: eerst stond hier ‘Emmen’, maar dat dient dus ‘Meppel’ te zijn. Gecorrigeerd, met excuses en dank.

(XXX) Noot toegevoegd, 19 november, 15:27 uur: “Las ik op Facebook”, stond daar achter. Intussen verwijderd, voegde niets toe. en inmiddels is dankzij commentaar van Eric en Alex meer duidelijkheid op dit punt hier.

Peter Storm

,

  1. #1 by van het Hoendert on 2017/11/19 - 22:29

    tienduizend mensen is al wel een grote hap en wat mij betreft al reden om het poppetje op te doeken

    Wel denk ik dat het meer mensen zijn die het vervelend vinden, zeker nu. Misschien wel veertig procent van de donkere mensen nu , schat ik zo, in deze tijd

    De Surinamer waar ik eten haal , ik vermoed dat hij het ook irritant vind. Waaruit ik dit opmaak ? Een gevoel, mensenkennis, een inschatting, observaties , wat ik heb meegemaakt etc. Ik ga er niet over beginnen, want dat vind ik ook een beetje ongemakkelijk/knullig

    mensen hebben ook geen zin om erover te beginnen, want Henk en Ingrid lynchen je half . Ik houd ook vaak mijn mond, want ik heb geen zin in eindeloze conflicten met agressieve mensen. Veel mensen durven ook niet iets te zeggen en gedachtes kan je niet lezen. Wel vermoed ik dat de ergernis er is

  2. #2 by peter on 2017/11/19 - 21:13

    Zoals ik al zei: die vraag is idd relevant. Een paar honderd is het aantal mensen dat er allang mee naar buiten komt, in bussen stapt en actie voert. Daarvan is een flink deel – de meesten, vermoed ik – zelf zwart. Daar zitten mensen omheen die op FB sympathiseren en zo. Dan heb je t sowieso alweer over vele honderden daarbovenop. Dat zijn dan de mensen die zich bij de hele zaak actief betrokken voelen. Ik vermoed dat dit het topje van een ijsberg is van mensen die zich ergeren maar – meestal – zwijgen, of zich enkel uiten in plekken waar jij en ik het niet merken. Maar hoe groot die ijsberg is…? Cijfers die ik ooit zag, zijn van een hele tijd terug. Het was toen een kleine minderheid – tien of twintig procent, wat natuurlijk al gaat om vele honderdduizenden mensen.

  3. #3 by Frans Arnold Roderik Rens van het Hoendert on 2017/11/19 - 20:48

    Ik zeg niet dat wanneer zestig procent van hen het goed vind, dat het dan dus goed is.

    Nee, dit vraag ik mij gewoon af. Hoeveel donkere mensen ergeren zich hieraan,maar spreken zich niet uit ?

    Zijn het er miljoenen, duizenden ? Een paar honderd ?

  4. #4 by peter on 2017/11/19 - 20:33

    Daar zijn wel cijfers van volgens mij, maar die heb ik niet paraat. Overigens vind ik dit nu typisch al helemaal geen kwestie waar je de meerderheid moet laten bepalen wat en hoe. Als een meerderheid een bepaalde onderdrukkingsvorm aanvaardt is het nog steeds onderdrukking. Maar de omvang van de weerstand is wel een relevante zaak.

  5. #5 by Frans Arnold Roderik Rens van het Hoendert on 2017/11/19 - 20:29

    Ik heb er eerlijk gezegd niet een heel goed beeld van en vraag mij wel af hoeveel procent van de zwarte mensen van zp afwillen ? Zijn hier cijfers van, buiten de cijfers van de orde ?

  6. #6 by peter on 2017/11/19 - 18:18

    De orde doet stapjes terug – omdat het protest tegen ZP inmiddels zo hardnekkig en fel is dat de orde wel concessies moet doen. Dat is een argument voor het verder opvoeren van de druk. Verder kan het me niets schelen hoe precies de andere pieten er uit komen te zien. Het gaat erom dat de blackface/ koloniale/ naar slavernij verwijzende elementen eruit verdwijnen. De rest laat ik met liefde over aan Sinterklaascomités en dergelijke.

  7. #7 by Frans Arnold Roderik Rens van het Hoendert on 2017/11/19 - 17:52

    Ja, Peter, ik wil bij deze even de advocaat van de duivel spelen en wel hierom

    Als je kijkt naar de beelden van de Dokkum intocht , dan hebben veel pieten slechts roetvegen. Ze zijn niet allemaal honderd procent zwart en verwijzen dus veel minder naar slaven, dan dat ze dat voorgaande jaren deden. De anti piet mensen hebben dus wel terrein gewonnen

    Het verhaal dat er slechts wat vegen roet op hen zit en dat sommige bijna helemaal wit zijn, maakt het ambigue

    Zwarte piet is een overblijfsel van Middeleeuwse verering van Sinterklaas en de Krampus . In oost Europa wordt/werd deze krampus nog gespeeld en deze krampus is een soort zwartgeblakerde demon

    NL nam deze traditie over en plaatste het in hun koloniale context . De krampus kan ook wel een soort zwarte knecht zijn, zwarte mensen zijn immers ook ‘aards’ etc, volgens het racisme. Het heeft dus wel degelijk een vieze nasmaak. Zeker ook omdat de pietjes helemaal lijken op ‘domme knechten’. De wortels van dit alles liggen alleen in oergodsdiensten, waarschijnlijk Germaanse geestenverering etc

    Daarnaast, de anti piet mensen hebben natuurlijk het recht om hun stem te laten horen. Wel vind ik het jammer dat hierop niet gerespondeerd wordt, het feit dat de orde een stapje terug doet, door veeg pieten in te zetten

    Wat mij betreft mogen ze dan allemaal veeg mannetjes zijn, die slechts een veegje roet op hun neus hebben , of op hun wang. Dit is dan ook meer coherent met de fluff ( het verhaal ) , namelijk ze klimmen op daken en springen in schoorstenen. Een paar vegen van roet ( echt roet, geen bruine verf ) en sommigen zijn dan helemaal wit, onder het mom van ‘die zijn nog niet door de schoorsteen gegaan’ Zou coherente fluff zijn, zonder racisme en in lijn met gek genoeg het paganistische Krampus geloof

    https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=3XsgJQzt&id=C39AE2D6F015211423E6328507205FDDF3523A6B&thid=OIP.3XsgJQzt7oQGiRHOpcMqnAEsC9&q=krampus&simid=608030352982411258&selectedIndex=18&ajaxhist=0

  8. #8 by alex on 2017/11/19 - 10:51

    was inderdaad onze chauffeur, heeft zelfs een boeten gekregen voor roekeloos rijden (!) onze politiebegeleiding , wij wel hun niet…

  9. #9 by peter on 2017/11/19 - 01:06

    Ha dank Eric. De haast he, en de woede… Emmen ga ik veranderen in het correcte Meppel. Die andere opmerking laat ik waarschijnlijk zoals-ie was: er staat dat ik zoiets op FB las, en dát is een feit…

  10. #10 by Eric on 2017/11/18 - 23:54

    Goed stuk, Pter. Even snel twee puntjes die niet kloppen: het protest in Emmen was in werkelijkheid in Meppel. En dat afgepakte rijbewijs, volgens mij was even sprake dat een van onze chauffeurs haar paspoort zou worden afgepakt, maar dat bleek loos alarm.

  11. #11 by Bert Vonk on 2017/11/18 - 22:43

    Het vreemde is, de orde hanteert een dubbele standaard

    Zwarte Piet, waar maken wij ons druk over, wat een gezeik . Maar hij moet zwart blijven !

    Het zijn onze tradities, van ons land !!!

    Maar dan doet het dus wel toe, je wilt het zwart houden ?

    Nee, het is gezeur !!! Het gaat nergens over

    Als het gezeur is, dan kan het poppetje ook groen zijn ?

    Nee, dat kan niet, hij hoort zwart !

    Wat mij betreft is hij groen met geel , wat mij betreft is het een smurfje. Ik heb niet het gevoel dat daarmee mensen mij iets afnemen, het is niet dat ik dan het gevoel heb alsof mijn hart uit mijn romp getrokken is ofzo, het is niet zo dat zwarte piet een belangrijk onderdeel is van mijn bestaan

    Maargoed, ik hou dit voor mij, want voor je het weet springen de heren van onze nationale trots voor je auto

    Maak je geen zorgen, zeggen ze vervolgens, het gaat over zwarte piet, waar hebben wij het over ?

    Een andere paradox, het recht op demonstratie, maar we moeten het ‘gewoon gezellig houden, dus ga naar huis ! ‘ Ook inconsistent van de staatsaanbidders

Comments are closed.